Τετάρτη 14 Ιανουαρίου 2009

Εκτροφείο Ελληνικού Ιχνηλάτη "Ο Γράμμος" Χαρακτηριστικά Γνωρίσματα του Κυνηγετικού Σκύλου

Ένα ακόμη χαρακτηριστικό γνώρισμα των νεαρών Ελληνικών είναι η
συμπεριφορά τους σε κάθε Αντικείμενο-Ζώο-Άνθρωπο με το οποίο έρχονται
σε επαφή, δηλαδή χρησιμοποιεί πρώτα το μάτι για να προσδιορίσει-
αναγνωρίσει (να του δώσει ταυτότητα), λειτουργεί όπως ο αετός,
αντίθετα οι Ιχνηλάτες της Κεντρικής Ευρώπης χρησιμοποιούν αποκλειστικά
μόνο τη μύτη τους.


Ο Ελληνικός Ιχνηλάτης αλλάζει συμπεριφορά κατά την εργασία του,
Ιχνηλασία-Ξεφώλιασμα-Δίωξη. Όταν πλησιάζει στο γιατάκι του λαγού
και γίνεται αντιληπτή από τον κυνηγό είναι μια βασική διαφορά
από τους Ιχνηλάτες της Κεντρικής Ευρώπης που έχουν ίδια ένταση
(συμπεριφορά) τόσο κατά την Ιχνηλασία όσο και για το Ξεφώλιασμα – Δίωξη
π.χ αυξάνει την ένταση κίνησης της ουράς του, ανασηκώνει κατά διαστήματα
τα αυτιά του και είναι σε εγρήγορση αναπήδημα σηκώνοντας το κεφάλι του,
ενώ τα μάτια του ελέγχουν την κάθε κίνηση αφού περιμένει την επαφή με το λαγό.

Οι άξιοι κυνηγετικοί σκύλοι έχουν τρία χαρακτηριστκά γνωρίσματα:

α. Αίσθηση θηράματος
β. Κυνηγετικό ψυχισμό και πάθος
γ. Μορφολογία

Α. Η αίσθηση θηράματος - ξεφώλιασμα αποτελεί 100% κληρονομικό χάρισμα (ταλέντο) το οποίο με την εκπαίδευση, την πάροδο του χρόνουκαι την εμπειρία τελειοποιείται.
Αποτελεί το σπουδαιότερο χάρισμα (ταλέντο) που πρέπει να έχει στόχο η εκτροφή γιατί μόνο η φύση αποφασίζει και δεν χωράει καμιά διόρθωση-βελτίωση.
Είναι ξεκάθαρο, υπάρχουν σκυλιά με ταλέντο και σκυλιά χωρίς ταλέντο.
Αποτελεί το Α της δικής μου εκτροφής στην οποία ακολουθώ ένα σύστημα αναπαραγωγής που βασίζεται σε ένα συνδιασμό μεταξύ(κλειστής,γραμμικής,ανοιχτής) αναπαραγωγής και όχι σε τυχαίες διασταυρώσεις



ΡΙΝΑ ΒΕΑ 3

Η κίνηση του λαγού είναι μαθηματικές πράξεις, πρώτα πρόσθεση-μετά αφαίρεση-πολλαπλασιασμός-διαίρεση κτλ.
Σκύλος που δεν έχει το χάρισμα να λύνει μαθηματικά όσο και να εκπαιδεύεται δεν μπορεί να το αναπληρώσει είναι κάτι ανάλογο με τους ποδοσφαιριστές οι οποίοι γεννιούνται με το ταλέντο να χειρίζονται την μπάλα ενώ κάποιοι όσο και να προπονούνται δεν μπορούν να μάθουν και να διακριθούν στο ποδόσφαιρο.
Για αυτό το λόγο μπορούμε μέχρι την ηλικία των έξι μηνών μπορούμε να αξιολογήσουμε την αξία των σκύλων.Ακατάλληλα θεωρούνται τα σκυλιά που περιφέρονται γύρω από τα ίχνη γαυγίζοντας σαν μανιασμένα και όταν πέσουν πάνω σε αυτά τα καταπατούν ανόητα σβήνοντας τα , καθώς και τα σκυλιά που αποδέχονται ψευδή ίχνη για αλιθηνά και καμαρώνοντας πάρα πολύ με ότι αν βρίσκουν οδηγούν ξέροντας πολύ καλά ότι εξαπατούν.



ΠΕΤΣΙΟΣ ΒΕΑ 3

Κατά την εκπαίδευση των νεαρών Ιχνηλατών με τη χρήση λαγοτόμαρου αν το σύρουμε σε ένα σημείο μια δεξιά και μια αριστερά και μετά τον τοποθετήσουμε ψηλά σε διαφορετικό σημείο ο Ε.Ι πρέπει να έρθει στο σημείο μια δύο η τρεις το περισσότερο, σκύλος που συνεχίζει να επανέρχεται πολλές φορές στο ίδιο σημείο θεωρείται μετρίων δυνατοτήτων ως ακατάλληλος.



Εκπαίδευση κουταβιών

Ελληνικός Ιχνηλάτης άνω των έξι μηνών όταν ο ιδιοκτήτης τον οδηγήσει
στον κυνηγότοπο και ο σκύλος απομακρυνθεί ενώ ο ιδιοκτήτης ακολουθήσει
αντίθετη κατεύθυνση και κρυφτεί, ο σκύλος που δυσκολεύεται ή αδυνατεί
να εντοπίσει τον ιδιοκτήτη του θεωρείται ακατάλληλος.
Σκύλος που επαναλαμβάνει ιχνηλασία πηγαίνοντας ανάποδα από την πορεία
του λαγού θεωρείται ακατάλληλος.


Β. Κυνηγετικό πάθος-ψυχισμός

Είναι ένα προσόν που κληρονομεί από τους γονείς και διαπιστώνεται από την
ηλικία των δύο μηνών.
Κουτάβι δύο μηνών όταν έρθει σε επαφή με λαγό σκοτωμένο
με τη μυρωδιά του αίματος πρέπει να δαγκώσει και την επόμενη συνάντηση
να δείξει μεγαλύτερη ορμή.
Η εκπαίδευση και η επαφή από την ηλικία των δύο μηνών ξυπνά και
μεγαλώνει τα κυνηγετικά ένστικτα του σκύλου.
Κουτάβι δύο μηνών όταν το τοποθετήσουμε στη σκεπή στεγάστρων
δυο και πλέον μέτρων ψηλά πρέπει να παραμείνει όρθιο και ήρεμο και να
χοροπηδάει σαν να πατάει στο έδαφος, σκύλος που τρέμει ή μένει ακίνητος
στο στέγαστρο θεωρείται ότι δεν μπορεί να γίνει πρωταθλητής .
Κουτάβι δύο μηνών πρέπει να κρατά ψηλά την ουρά του και να εξερευνά με θάρρος κάθε νέο ερεθισμό(μηχανή αυτοκινήτου,νέο περιβάλλον,ζώα,κ.τ.λ)
Κουτάβι δύο μηνών στο κάλεσμα γιά φαγητό σε μακρινό σημείο από την φωλιά του να την εγκαταλείπει χωρίς δισταγμό.
Σε ηλικία τριών εβδομάδων όταν πέρνουμε ένα κουτάβι στα χέρια μας και το απομακρύνουμε από την φωλιά πρέπει να σπαρταράει όπως το μεγάλο ψάρι έξω από το νερό.
Κουτάβι δύο μηνών αν το τοποθετήσουμε ανάσκελα και το πιέζουμε με το χέρι μας στην κοιλιά πρέπει να παλέψει και να αγωνιστεί ώστε να σταθεί ξανά στα πόδια του και όχι να παραδοθεί .
Σε κάθε ξεχασμένο κόκκαλο ή αντικείμενο πρέπει να υπάρχουν καυγάδες-μάχες μεταξύ τών κουταβιών στο παιχνίδι της ιεραρχίας.
Αποτελεί ένα προσόν που μπορεί μέσα από την αναπαραγωγή να προστεθεί στους απογόνους των οποίων οι γονείς δεν το είχαν στο ύψιστο βαθμό.
 

Γ.Μορφολογία

Είναι προσόν κληρονομικό και είναι αναγκαίο ώστε ο σκύλος να
εργάζεται
-κινείται-κυνηγάει πολλές ώρες χωρίς ίχνος κούρασης.
Ο σκύλος πρέπει να έχει συμμετρία των μελών του.
Για να τρέχει γρήγορα πρέπει να έχει σωστές γωνιώσεις των σκελετών για να μην κουράζεται.
Για να έχει αντοχή πρέπει να έχει αναπτυγμένο όχι στενό στήθος ώστε τα πνευμόνια του να οξυγόνονται σωστά.
Η πυγμή της ουράς δηλώνει και την καλή σπονδυλική στήλη που συνεπάγεται την καλή θέση της λεκάνης που είναι υπέυθηνη για την πίσω κίνηση του σκύλου.
Γίνεται από όλους αντιληπτό όταν αφήσουμε διαφορετικούς σκύλους να
τρέχουν σε έδαφος καλυμμένο από χιόνι άνω των τριάντα εκατοστών ύψος
θα διαπιστώσουμε τους ακούραστους σκύλους λόγω της καλής τους μορφολογίας.
ΣΥΜΒΟΥΛΗ:Θα ήθελα να συστήσω σε όλους όταν θέλουν να αποκτήσουν ένα κουτάβι να απαιτούν από τον εκτροφέα να μάθουν πόσες γέννες έχει πραγματοποιήσει και να έρθουν σε επαφή με τους ιδιοκτήτες των σκυλιών της εκτροφής του ώστε να διαπιστώσουν την αξία τους.Το σημαντικότερο είναι ο εκτροφέας όταν παραδίδει ένα κουτάβι σε ηλικία 60 ημερών πρέπει να περιγράφει στον ιδιοκτήτη και τις τρεις παραμέτρους του χαρακτήρα του κουταβιού.
α.Πως θα αντιδρά το σκυλί σε διάφορους ερεθισμούς π.χ πωσ θα συμπεριφέρεται σε ξένους ανθρώπους κ.τ.λ
β.Τη γνωστική συνιστώσα πόσο γρήγορα θα αντιλαμβάνεται ένα μήνυμα π.χ όταν σηκωθεί ο λαγός πριν φτάσει ο σκύλος,πως θα λειτουργήσει όταν έρθει στο άδειο γιατάκι κ.τ.λ.
γ.Πόσο εκδηλωτικός ή συνεσταλμένος είναι ο σκύλος π.χ όταν συναντά άλλα σκυλιά έχει διάθεσει για παιχνίδι ή είναι σοβαρός κ.τ.λ.


ΕΥΑ ΒΕΑ 3




ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 31/12/2012

Το 2011 πραγματοποίησα 6 γέννες  Ελληνικού Ιχνηλάτη εγγεγραμένες στον Κυνολογικό 'Ομιλο Ελλάδος.Το 2011 έχασα απο γεράματα τον Φοίβο Βεα 2,τον Πέτσιο Βεα  απο διάτρηση στομάχου και την Μάγια και Πετρούλα Γράμμου απο λύκο.Σήμερα διαθέτω 13 Ελληνικούς Ιχνηλάτες.Επίσης της 23 Οκτωβρίου 2011 έλαβα μέρος στους πρώτους άτυπους άγωνες ιχνηλασίας που έγιναν σε ελεύθερο κυνηγότοπο στο Λαγκαδά Θεσσαλονίκης.'Ελαβαν μέρος 9 ομάδες των δύο σκυλιών καθαρόαιμων ιχνηλατών (πορσελέν τρείς συμμετοχές,γιούρα δύο συμμετοχές,Σαμπονέσο μία συμμετοχή και Ελληνικός Ιχνηλάτης τρείς συμμετοχές.Η μόνη ομάδα που ξεφώλιασε λαγό ήταν η δική μου,αποτελούμενη απο Κίσσα και Παγώνα Γράμμου.Στα πολλά ερωτήματα ιδιοκτητών ιχνηλατών της κεντρικής ευρώπης (Σεγκούτσι-Σαμπονέσο-Ελβετικές,Αγγλικες και Γαλλικές φυλές).
Θα αποκαλύψω δύο απλά τέστ  για να διαπιστώσει κανείς μόνος του για την καταλληλότητα ή όχι των ιχνηλατών της κεντρικής ευρώπης.
Α)ΤΕΣΤ ΓΡΑΜΜΟΥ 
 'Οταν με το αυτοκίνητο μας το βράδυ συναντήσουμε έναν λαγόο οποίος κινείται αριστερά προς τα δεξιά σταματάμε και οδηγούμε τον σκύλο ανάποδα απο την κατεύθυνση του λαγού και τον παροτρύνουμε σε λάθος κατεύθυνση  αριστερά του δρόμου να τον μπερδέψουμε.Ο ακατάλληλος σκύλος δεν θα καταφέρει σε ελάχιστο χρόνο να ακολουθήσει τη σωστή κατεύθυνση.
Β)ΤΕΣΤ ΓΡΑΜΜΟΥ 
Αφού συλλέξουμε σε μια πλαστική σακούλα 5-6kg απο κόπρανα λαγών ή κουνελιών (φρέσκα-παλιά) τα διασκορπίζουμε σε ένα χωράφι .Ο ακατάλληλος σκύλος συνεχίζει για ώρα να ασχολείται και να ιχνηλατή τα ψεύτικα ίχνη.



ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ -  ΣΤΟΧΟΙ

Α.Πρώτος στόχος είναι να ζήσει το κουτάβι,εμβόλια στην ώρα τους.
Στερεά τροφή-κονσέρβα κροκέτες-φαγητό.
Ποτέ γάλα σκέτο.Αποπαρασίτωση κάθε 8 ημέρες.

Β.Το κουτάβι πρέπει να μάθει μέχρι 6 μηνών τρείς εντολές ΕΛΑ-ΚΑΤΩ-ΜΗ.
1.Από την ηλικία των 60 ημερών όταν το κουτάβι είναι νηστικό παίζουμε το κρυφτούλι δηλαδή καθώς μας ακολουθεί απομακρυνόμαστε και κρυβόμαστε όταν μας βρεί αφού γονατίσουμε του προσφέρουμε λιχουδιά την οποία πρέπει να πάρει απο τηνη παλάμη μας λέγοντας την εντολή ΕΛΑ.
Κάθε φορά που είναι να το ταΐσουμε το φωνάζουμε και αφού πάρει φαγητό απο την παλάμη μας,μετά το ταΐζουμε.
Πολλές επαναλήψεις πάντα επιβραδύνοντας πρώτα με λιχουδιές και μετά μόνο χάδια και γλυκόλογα.
Μέχρι την ηλικία των 6 μηνών πρέπει να τον οδηγούμε ενώ είναι ελεύθερο στην τοποθεσία που θέλουμε εμείς χωρίς κόπο.

2.Αφού έχουμε τοποθετήσει το λουράκι στο κουτάβι και τον κρατάμε απο το σχοινί πιέζουμε τη ράχη του στη θέση της λεκάνης και αναγκάζουμε το σκυλάκι να καθίσει επιβραβεύουμε με λιχουδία δίνοντας την εντολή ΚΑΤΩ όταν καθίσει το κουτάβι κάνουμε πολλές επαναλήψεις.

3.Αφού πηγαίνουμε βόλτα το κουτάβι δεμένο απο το σχοινάκι σε κάθε κίνηση απαγορευτική του κουταβιού (π.χ αν προσπαθήσει να κυνηγήσει κότα+γάτα αν μπεί στο σπίτι κ.τ.λ)κάνουμε ένα τράνταγμα με το σχοινάκι λέγοντας την εντολή ΜΗ με άγριο κοφτό τρόπο ενώ κοιτάμε απειλητικά στα μάτια το κουτάβι.
Με την πρόοδο πρέπει να πειθαρχηθεί ενώ είναι ελεύθερο Κυνηγετική εκπαίδευση.
Σε ηλικία 2,5 μηνών σφάζουμε ένα κουνέλι ή λαγό και ένα κομμάτι με αίμα-δέρμα κρέας το δίνουμε να το φάει το σκυλάκι αφού το σέρνουμε με ένα σχοινάκι να του προκαλέσουμε την περιέργεια του,την επόμενη μέρα έχοντας στο ψυγείο τα υπόλοιπα κομμάτια πέρνουμε ένα κομμάτι και το σέρνουμε στο έδαφος δημιουργώντας ίχνη στη συνέχεια αφήνουμε το σκυλάκι να ιχνηλατήσει να βρεί το κομμάτι και αφού το παιδεύσουμε λιγάκι του δίνουμε το κομμάτι να το φάει.
Τα μαθήματα με τον ίδιο τρόπο επαναλαμβάνονται ενώ τα κάνουμε πιο δύσκολο για να τσεκάρουμε την εφυϊα του σκύλου.
Σε ηλικία 3 μηνών φέρνουμε το κουτάβι σε επαφή με ζωντανό μικρό κουνέλι και μετά την καταδίωξη θανατώνουμε το κουνέλι και πάλι δίνουμε κομμάτι κρέας-αίμα-δέρμα να το φάει.
Επαναλαμβάνουμε το ίδιο με μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας (π.χ πιο μεγάλο κουνέλι-ώρα απελευθερωμένο-δύσβατο μέρος κ.τ.λ)
Μέχρι την ηλικία των 6 μηνών πρέπει να έχει κατασπαράξει 3-4 κουνέλια ή λαγούς.
Σε ηλικία 6 μηνών φέρνουμε σε επαφή με λαγό σε εκπαιδευτήριο οπτική ιχνηλασία για λίγες επισκέψεις και αφού έχει προοδεύσει δεν το ξαναπάμε στο εκπαιδευτήριο.Αν ξαναπάμε το κουτάβι το βάζουμε τις απογευματινές (δύσκολες)ώρες.
Το κουτάβι πρέπει να γίνει κοινωνικό πολλές συναντήσεις με οικόσιτα ζώα πολλούς ανθρώπους -μηχανήματα κ.τ.λ βόλτες στην  ύπαιθρο.
Αρσενικά σε ηλικία 10 μηνών και άνω και θηλυκά 8 μηνών και πάνω επίσκεψη στο βουνό για την κυρία εκπαίδευση. 
'Οταν εκπαιδεύεται μόνο του έχει το καλύτερο αποτέλεσμα.Δεν χρειάζεται έναν έμπειρο ιχνηλάτη για να τον ακολουθεί.
Τα κουτάβια πρέπει να έχουν δίκαια τους πρωτοβουλία γι'αυτό μόνα τους η με συνομιλία κουτάβια στην εκπαίδευση.
Βράδυ πηγαίνουμε το σκυλάκι μόνο για δύο φορές και αφού βρούμε λαγό με τα φώτα του αυτοκινήτου τον απελευθερώνουμε για να κάνει δίωξη.Αν τον ξαναπάμε βράδυ τον καταστρέφουμε τον σκύλο.
Τα κουτάβια 10 μηνών και άνω τους ανοιξιάτικους και καλοκαιρινούς μήνες τα πηγαίνουμε (χωρίς κουδούνι) στον κυνηγότοπο μόνα τους περπατάμε πρίν ξημερώσει στο σημείο που γνωρίζουμε ότι βόσκουν λαγοί π.χ αν ξημερώνει στις 7 το πρωί πηγαίνουμε πρώτα στις 4 το πρωί και ανάλογα με την πρόοδο πηγαίνουμε όσο αργότερα μετά το ξημέρωμα για εκπαίδευση.
Ελληνικοί ιχνηλάτες εκτροφής Γράμμου αν ακολουθήσετε το παραπάνω πρόγραμμα πρέπει να έχουν ξεκινήσει το κυνήγι και να έχουν ξεφωλίασει λαγό μέχρι την ηλικία των 12 μηνών διαφορετικά δεν πάμε καλά.
Μετά απο τρείς κυνηγετικές περιόδους ολοκληρώνεται ο ελληνικός ιχνηλάτης αλλά κάθε χρόνο θα βελτιώνεται σαν το κρασί.

ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΚΡΙΝΕΤΑΙ ΕΝΑ ΚΥΝΗΓΟΣΚΥΛΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΡΕΙΣ ΑΚΟΥΛΟΥΘΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ :
Α.Να μην κληρονομήσει τα κυνηγετικά χαρακτηριστικά (ευθύνη του εκτροφέα)
Β.Λάθος εκπαίδευση (ευθύνη του εκπαιδευτή) 
Γ.Απο έλλειψη εκπαίδευσεις (ευθύνη ιδιοκτήτη)